De tre bästa museerna i Paris

Paris är inte bara kärlekens stad, utan många gånger även alla världens museums mittpunkt. Att turista i Paris utan att besöka ett museum är inte en fulländad resa. Utöver klassikern Louvren där Mona Lisa hänger kan det dock vara svårt att veta vilka av alla hundratals museer som är de allra bästa. Klart är i alla fall att det finns mycket mer än bara Louvren att besöka.

Givetvis beror det på intresse och smak vilka museer man föredrar. Vissa museer har dock det där lilla extra som gör att de passar alla smaker och är besöksvärda även om man inte skulle vara specifikt intresserad av det som faktiskt ställs ut. Sådana museer har helt enkelt en atmosfär som gör att ett besök blir en upplevelse oavsett. Nedan listas tre sådana museer i Paris!

Musée d’Orsay

Paris är en mångfacetterad stad. Ett museum som är nästan lika mångfacetterat och vackert som staden i sig är Musée d’Orsay, som ligger centralt längs floden Seines vänstra strand.

Det är ett konstmuseum men egentligen så mycket mer än så. Här finns exklusiva konstsamlingar av legender som Monet, van Gogh, Gaugin och Cézanne. Oljemålningen Bal du moulin de la Galette av fransmannen Pierre-Auguste Renoir är en av guldpärlorna. Ett verk som det knappast skulle räcka med ett snabblån hos Lånakuten för att köpa. Sålt för 78,1 miljoner dollar är det en av världens absolut dyraste målningar. Utöver konst i världsklass erbjuder Musée d’Orsay även en atmosfär få museer kan mäta sig med. Museet är inrymt i en före detta järnvägsstation, vilket ger karaktär. Det ståtliga stationsuret är ett konstverk i sig. Likaså klockorna på fasadens framsida. Om du går upp på ovanvåningen till klockorna får du en fantastisk utsikt över staden. Det brukar även vara en mycket populär plats för fotojägare.

Musée du quai Branly

En annan pärla är Musée du quai Branly, som ligger ett stenkast ifrån Eiffeltornet. President Jacques Chirac beslutade att bygga museet för att skapa dialog mellan kulturer och öka förståelsen för varandra i dagens mångkulturella Europa.

Det är ett etnografiskt världskulturmuseum med samlingar som visar föremål och konst från världens ursprungsbefolkningar. Detta är minst sagt spännande oavsett om du är en riktig historienörd, konstfantast eller bara allmänt nyfiken. Pricken över i:et är restaurangen Les Ombres som är belägen uppe på museets tak. Där kan du avnjuta en middag medan du drömmer dig bort till utsikten över ljusets stad.

Musée de l’Orangerie

Ett museum som ibland tenderar att glömmas bort av turistströmmarna är Musée de l’Orangerie. Det betyder dock inte att det är mindre bra för det. Här finns konst av världsklass i en mysig parisisk miljö.

På museet kan du exempelvis se Monets näckrosor och en mängd verk av odödliga konstnärer som Picasso, Renoir och Cézanne. Att kombinera ett besök med att efteråt ta en mysig promenad i vackra Tuilerieträdgården som ligger alldeles intill museet rekommenderas starkt.

dante