Museer för barn i Stockholm

Har man barn med sig i Stockholm så kan man inte alltid räkna med att få besöka alla de konstmuseer man så gärna vill men som tur är har huvudstaden mycket bra museer för barn som även vuxna kan få stor behållning från.

Bland de populäraste är Tekniska museet, vilket vid första anblicken kan verka lite märkligt men när man kommer dit förstår man snabbt varför. Här finns det massor för barnen att titta på och att interagera med: ånglok, skrikmontrar där man mäter sin rösts decibel, dataspel och gamla rörliga tavlor. Det är ett fascinerande museum där barn och föräldrar kan upptäcka hur spännande teknik verkligen kan vara. Man anordnar ofta speciella tillställningar där barn kan få komma och delta i olika experiment.

Ett annat mycket populärt museum är Aquaria på Djurgården, där man kan omges av havets varelser och lära sig massor om vad som finns i Sveriges vatten. Livrustkammaren i Stockholms slott är fullt av spännande rustningar och här kan även de små få prova prinsessklänningar och riddarrustningar. Och vem vill inte leka brevbärare och postkassör på Postmuseet, medan föräldrarna studerar frimärken?

dante