4 magnifika museer i Göteborg

Göteborg är en storstad i Sverige belägen på landets västkust. Staden har nordens största hamn och är känd för sina kanaler i holländsk stil. Staden är rik på upplevelser. Med 7000 nya invånare per år och upp till 20 museer finns såväl ett energiskt uteliv som kulturhistoriska arv att beskåda.

Med sin storlek finns många möjligheter för såväl uthyrning som boende. I Göteborg erbjuds möjligheter från att hyra förråd till bostadsköp i nya stadsdelen Karlastaden. Staden är värd detta eftersom det är Sveriges näst största stad och nav till en de bästa museerna i hela Sverige. Fyra magnifika museer i sjöfartsstaden Göteborg redovisas här.

1. Volvo Museum

Museet är ett universum fullt av bilmodeller. Allt från personbilar och lastbilar till flygmotorer finns här. Museet inspirerar en resa genom Volvos historiska värld, från år 1927 till idag.

2. Aeroseum

Detta flygmuseum är ett upplevelsecenter med en imponerande visning av flygplan och helikoptrar som används av det svenska flygvapnet.

3. Universeum

Det här är ett museum och vetenskapscenter med bland annat en konstgjord regnskog full av växtliv och trästrukturer. Här beskådas ett större akvarium med hajar och stora fiskar, en ullhårig mammut, en liten djungel och mycket annat roligt. Museet ligger granne med Liseberg.

4. Naturhistoriska museet

Detta fantastiska naturmuseum erbjuder besökaren att beskåda en fullfjädrad samling djur, insekter med mera – ja, listan är lång. Mest uppseendeväckande är en stor uppstoppad val som besökare kan gå in i.

dante