Museer runt om i Sverige

Det är inte bara i Stockholm som det finns museer utan det finns en mängd olika museer runt om i Sverige som kan erbjuda dig massor av underhållning och information. På ett museum kan du lära dig mer om konst, kultur, historia, krig, natur, djur och massor av andra spännande ämnen. När du är ute och reser runt i Sverige så ska du försöka ta dig tid att besöka de museer som ligger utanför städerna.

Att gå på ett museum är både rogivande men också mycket lärorikt vilket tilltalar både unga som äldre. På många museer är det gratis inträde vilket gör att du kan ta del av flera timmars underhållning utan att det kostar något. När man besöker ett museum får man ofta gå igenom ett så kallat vändkors som dels räknar alla besökare men som också håller besökarna kvar i kön tills de har betalat en eventuell inträdesavgift. Om du själv är i behov av vändkors för din verksamhet så kan du hitta olika produkter hos https://www.boonedam.se/produkter-och-tjanster/vandkors som har ett av marknadens bästa utbud av vändkors.

Museer runt om i Sverige

Flygvapenmuseum

I Linköping hittar den flygplansintresserade sitt lystmäte på flygvapenmuseet. Här kan du se en stor mängd flygplan, motorer och flyginstrument från främst flygvapnet. Du kan se både historiska föremål men också en del nyare flygplan.

Åbergs museum

I Bålsta, några mil utanför Stockholm, kan du hitta Lasse Åbergs museum i en inredd lada. Här finner du en av världens största samlingar av Disneyfigurer men även en stor samling med serietidningar. Gillar du Lasse Åbergs egen konst så hittar du många av hans konstverk på museet.

Gotlands museum

På Gotland hittar du ett mycket populärt museum som erbjuder massor av historia. Här kan du bland annat se världens största silverskatt som härrör från vikingatiden. Du kan också hitta många olika fornlämningar och ett stort antal runstenar, vilket ger dig en bra inblick i hur de levde förr i tiden.

Vasamuseet

Vasamuseet ligger på Djurgården i Stockholm och är ett mycket populärt museum där du kan se kungens kronskepp Vasa. Här finner du också massor av historia kring det stora skeppet men också kring en del annat under denna tid. Vasamuseet är ett av Stockholms mest populära museum som lockar turister från hela världen varje år.

Tekniska museet

I Stockholm ligger också Tekniska museet som är en guldgruva för hela familjen. Här finner du massor av utställningar inom ett flertal olika områden men du får också lära dig hur många olika typer av tekniska saker fungerar. Ett besök på Tekniska museet är ett måste för den som är intresserad av teknik men som också är nyfiken på hur exempelvis telefonen uppfanns och hur den fungerar.

dante