Gör ett museum åt barnen

Museer har många värdefulla funktioner då de bland annat bevarar kulturhistoria, skyddar viktiga föremål och undervisar sin publik. Det är precis lika viktigt för barn som för vuxna att ha tillgång till museer och idag är det vanligt att även de ”snofsigaste” museerna har speciella utställningar, visningar och aktiviteter för barn.

Att få gå till ett museum där barnen exempelvis får klä ut sig eller måla är inte bara oerhört pedagogiskt utan dessutom riktigt kul. Bor du i storstan finns det säkert massor med alternativ att välja bland men om du inte har samma tillgång till museer kan du göra ett kul minimuseum åt dina barn. Allt som krävs är att du är lite händig, har tillgång till bra byggmaterial som spik och skruv och en rejäl portion fantasi.

Hur du bygger ett museum

Om du ska bygga ett museum åt dina barn är det viktigt att ha plats. Förvisso handlar det om ett minimuseum men tanken är att det ska stå framme hela tiden och att kompisar kan komma och ta del av det. Du kanske har en hörna i garaget eller trädgården? Om museet har tak över huvudet så blir din uppgift att snickra ihop ett antal hyllor och visningsmontrar där de olika föremålen ska visas. Ska det däremot stå ute kommer du behöva ge det skydd mot väder och vind, exempelvis genom att ställa det i ett tält eller att spänna upp en presenning. Du kan lära dig tekniker och nya idéer genom tidningsartiklar, instruktionsvideor online och gör-det-själv böcker.

Vad ska museet handla om?

Det roliga med ett eget litet museum för barnen är att de kan ställa ut nästan vad de vill. Många barn är intresserade av dinosaurier och då kan ni fylla museet med foton och modeller av olika arter. Det finns inga regler: gör olika utställningar om semestrar eller blommor, spel eller fotografi och låt barnen glädjas åt sina samlingar.

dante