Hur böjer man ett museum?

Om man sysslar med museum, vare sig man är museolog eller bara intresserad av att gå på olika utställningar, så kan det vara bra att veta hur detta ord fungerar. Trots att det är relativt vanligt så det ett ganska knepigt ord, vilket ofta är fallet med lånord från grekiska och latin. Hur sätter man ordet museum i plural och hur skriver man det i bestämt jämte obestämd form?

Först och främst så är den korrekta pluralformen museer men om man har stött på andra former som museumen eller många museum så är det inte att avfärda fel men bör betraktas som mer vardagligt. Med andra ord är dessa former icke att rekommendera om man är på väg att göra en jobbansökan till ett museum!

Vad händer så med accenten? På svenska är regeln ganska lätt att komma ihåg: om ett ord har en accent i singularform, som idé, så behåller man den i pluralformen: idéer. Är däremot ordet utan accent lägger man inte till ett, varav museum blir museer i plural, precis som jubileum blir jubileer.

Sammanfattningsvis så besöker man alltså ett museum, gillar museer, talar om det där museet eller planerar att besöka de museerna vi pratade om tidigare!

dante