Låt din inredning inspireras av museiutställningar

När vi ska inreda våra hem är det många som älskar att hämta inspiration från nätet. Och det är inte så konstigt; det finns mängder och åter mängder med intryck och uttryck att hämta därifrån. Men sedan finns det även andra platser som kan inspirera, som lätt glöms bort men som verkligen kan utmana våra inredningshjärnor.

Mängder av olika intryck

Till skillnad från nätet är de här ställena väldigt mycket mer påtagliga och fysiska. Jag pratar om museer. Tråkigt, kanske några tycker, men jag kan lova att om du ger det en chans kan du få fantastiskt spännande och intressanta upplevelser, som kanske även gör avtryck i din inredning där hemma.

Eftersom det finns så många olika sorters museer finns det också väldigt många typer av inspiration du kan få från dem. Det finns såklart museer med utställningar som handlar specifikt om inredning, och det kan vara väldigt intressant att se hur trenderna har ändrats genom både årtionden och århundraden. Men sedan finns även utställningar som inspirerar på ett annat plan; det kan till exempel handla om dekorativ konst, mode, material och tyger, eller målningar, fotografier eller färger och alla deras nyanser. Bara ditt eget sinne sätter gränserna för vad som inspirerar dig, så bestäm dig för att gå utanför boxen och dina vanliga gränser, och gå på upptäcktsfärd i museernas otroliga värld.

Gör verklighet av din vision

När du väl är hemma är det dags att samla ihop dina tankar och känslor, men också att se dig omkring efter var du kan hitta möbler och annan inredning utifrån dina nya visioner. En väldigt bra start är att fortsätta bli inspirerad på Bga.se, där du kan hitta den perfekta, skandinaviska bakgrunden i din inredning. Sedan är det bara att accentuera med allt det där härliga och häftiga du kommit på genom dina museibesök. Vilken fantastisk kombination det kommer bli, och tänk dig vilket unikt och personligt uttryck ditt hem kommer få. Det finns alla förutsättningar att de nära och kära som kommer på besök i ditt hem inspireras; både till samtal och kanske även att ta sig en titt på sina egna hem. Att finna nya sätt att hitta sin skaparanda och den där gnistan att göra sitt hem precis så vackert som man vill, finns hela tiden tillgängligt runt omkring oss. Det gäller bara att öppna sinnet.

dante